Popraw nawigację w swoim sklepie

nie tylko na oprogramowaniu KQS.store

Właściwa nawigacja w sklepie internetowym jest jednym z kilku najważniejszych elementów, które wpływają na sprzedaż. Dość często otrzymujemy zlecenia dotyczące naprawy nawigacji bo dużo osób porzuca sklep bez dokonania zakupu czy nawet dotarcia do strony produktu (po prostu się gubią).

Poniżej przedstawiam kilka istotnych aspektów dobrej nawigacji w sklepie internetowym.

Nawigacja dostępna i w pełni indeksowalna przez Google Bota

Sprawa niby trywialnie prosta ale do tej pory zdarzają się sklepy, w których web developerzy zastosowali rozwiązania, które uniemożliwiają lub dość mocno utrudniają poruszanie się w sklepie oraz zaindeksowanie nawigacji.

Przykład jeszcze z 2016 roku:

Zgłosił się do nas właściciel sklepu opartego na oprogramowaniu KQS ze zleceniem zwiększenia współczynnika konwersji i zwiększenia widoczności w Google (optymalizacja sklepu SEO).

Po sprawdzeniu ilości zaindeksowanych w Google podstron zauważyliśmy, że jest ich dość mało i stanowią mniej niż 15% podstron istniejących w sklepie. Drugim elementem, który sprawdziliśmy to zawartość ‚kopii’ zaindeksowanej przez Google … i tu znaleźliśmy klucz do rozwiązania problemu – firma wdrażająca sklep internetowy nie potrafiła poradzić sobie z wielopoziomowym menu w KQS.store i wykonała to menu za pomocą Java Script co spowodowało, że główne menu nawigacyjne było niedostępne dla Google Bot’a. Po wprowadzeniu zmian w menu oraz kilku usprawnień  pod kątem SEO sklep został zaindeksowany w 98% a podstrony zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google dla haseł z Long i Middle Tail.

Ostatnio trafiłem na bardzo podobny problem nawigacji w sklepie KQS.store – poniżej zobaczysz screen z widokiem użytkownika oraz tym co zaindeksował Google Bot

Jak zauważysz w kopii przechowywanej przez Google brakuje nawigacji. Aby Google Bot mógł zaindeksować poprawnie podstrony kategorii w sklepie wprowadzono dodatkowe menu w stopce co spowodowało, że podstrona kategorii posiada aż 3 menu kategorii (a w zasadzie 4 bo jest także graficzne menu podkategorii) z taka samą zawartością (jest to rozwiązanie skrajnie anti usability – a wystarczyło wykonać jedno poprawne menu 😉 ). Poniżej screen z widokiem strony kategorii i trzema menu kategorii (pozwoliłem sobie wyblurować dane sklepu bo nie chcę nikomu robić antyreklamy):

Inne przypadki dotyczą zbyt małych obszarów, które rozwijają menu z podkategoriami – zdarza się, że są to małe strzałki lub inne elementy graficzne, które są mało widoczne, trudno w nie trafić kursorem lub nie kojarzą się użytkownikom z elementem klikalnym.

Właściwy dobór kategorii głównych

Koniecznie zwróć uwagę aby nazwy kategorii głównych (lub tych, które posiadają podkategorie) były możliwie zwięzłe i jasno wskazywały użytkownikowi jakiej zawartości może się spodziewać po kliknięciu.

Zapomnij o zasadzie 3 kroków/kliknięć … według, której użytkownik powinien trafić na stronę produktu w maksymalnie trzech kliknięciach. Jest to nieprawdziwe, a sztywne trzymanie się tej zasady może zaszkodzić twojemu sklepowi bo ważniejsze jest aby użytkownik mógł odnaleźć produkt, który dokładnie spełni jego wymagania. Trzymaj się zasady ‚maksymalnego ale logicznego uproszczenia struktury kategorii‚. W większości sklepów wystarczy dość płaska struktura kategorii: Kategoria > Podkategoria ale są sklepy, w których konieczne jest zastosowanie struktury z większą ilością poziomów i wynika to z wygody przeglądania oferty np.: Akcesoria łazienkowe > Ceramika Sanitarna > Umywalki > Nablatowe

Logiczny podział struktury kategorii oprócz wygody użytkownika przyczyni się do powstania dobrych podstron kategorii (landing page), które będziesz mógł zoptymalizować (SEO) pod kątem haseł z long i middle tail – dla powyższego przykładu może to być np.: ‚Umywalki nablatowe’.

Kolejnym elementem, który podważa zasadę 3 kliknięć ale poprawia użyteczność i ułatwia nawigację jest:

Filtrowanie produktów na podstawie cech

Trzymając się pokazanej wyżej struktury kategorii dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie wyboru cech jakie mają spełniać produkty w kategorii.

Załóżmy, że użytkownik przegląda kategorię z umywalkami nablatowymi, w której jest ponad 140 produktów o różnych szerokościach, głębokościach, sposobie montowania baterii, kolorach, itp – znalezienie właściwego produktu będzie czasochłonne i może doprowadzić do porzucenia sklepu (użytkownik przejdzie do konkurencji, u której łatwiej znaleźć właściwy produkt). W takiej sytuacji warto wprowadzić filtrowanie produktów na podstawie cech tj. szerokości, głębokości, itp – użytkownik zaznaczy cechy (parametry), które musi spełniać produkt i otrzyma listę produktów pasujących do jego wymagań.

Wymusza to na użytkowniku dodatkowe kliknięcia ale są one uzasadnione z punktu widzenia użyteczności.

Dość ważnym elementem poprawiającym odnajdowanie właściwych produktów w sklepie jest

Wyszukiwarka z podpowiedziami

Podpowiedzi w wyszukiwarce są bardzo ważne ponieważ wiele osób nie zna pełnej nazwy produktu, a czasem wpisuje ogólną nazwę kategorii – jeśli w podpowiedziach znajdzie właściwą kategorię lub produkt to ułatwi mu to dotarcie do karty produktu i dokonanie zakupu.